Ons pedagogisch beleid is gebaseerd op de vier pedagogische basisdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven en is geheel beschreven conform de Wet Kinderopvang en binnen het kader van het GGD-protocol. De basisdoelen hebben betrekking op emotionele veiligheid en de kans om zich waarden en normen, de ‘cultuur’ van de samenleving, eigen te maken. Hiermee sluiten we aan bij datgene wat de wet van ons eist en bij datgene wat in onze eigen pedagogische praktijk gebeurt.
In ons beleidsplan hebben we als leiding, in overleg met de groepsleidsters en de oudercommissie, het kader voorgelegd voor de opvang die ons voor ogen staat. Het geeft de achterliggende opvattingen aan. En juist omdat we dit kader hebben, kunnen we de gedachten over de praktijk ordenen en verantwoorden. Het één kan niet zonder het ander; geen theorie zonder praktijk en geen praktijk zonder theorie.
Zoals u zult lezen, streven we na om respectvol om te gaan met de kinderen. We nemen de kinderen zeer serieus. De pedagogiek van Reggio Emilia beschrijft dit als: ‘Wij kennen de kinderen niet, het is onze grote taak om de kinderen te leren verstaan en begrijpen.” Hier sluiten wij ons bij aan.
Ieder kind in De Kinderkamer neemt een bijzondere plaats in. We geven de kinderen individuele aandacht en warmte: het gevoel dat ze werkelijk bij ons thuishoren!
De Kinderkamer, een plek om kind te zijn!
Pedagogisch beleidsplan KDV / POV De Kinderkamer
Pedagogisch beleidsplan BSO De Kinderkamer